Thursday, January 6, 2011

Pertolongan Pertama Pada Pesakit Stroke

Suka saya berkongsi artikel ini seperti yang dikehendaki oleh penulisnya.

Dengan cara mengeluarkan darah pada setiap hujung jari tangan dan hujung daun telinga. Ada satu cara terbaik untuk memberikan pertolongan pertama kepada orang yang mendapat serangan STROKE. Cara ini selain dapat menyelamatkan nyawa pesakit, juga tidak menimbulkan efek sampingan apapun. 

Pertolongan pertama ini dijamin merupakan pertolongan WAKTU KECEMASAN yang dapat berhasil 100%. Sebagaimana diketahui, orang yang mendapat serangan STROKE, seluruh darah di tubuh akan mengalir sangat kencang menuju pembuluh darah di otak. Apabila kegiatan pertolongan diberikan terlambat sedikit saja, maka pembuluh darah pada otak tidak akan kuat menahan aliran darah yang mengalir dengan deras dan akan segera pecah sedikit demi sedikit.
Dalam menghadapi keadaan demikian jangan sampai panik tetapi harus tenang. Pesakit biar tetap berada di tempat asal di mana ia terjatuh (misalnya: di bilik mandi, bilik tidur, atau di mana saja). JANGAN DIPINDAHKAN!!! sebab dengan memindahkan pesakit dari tempat asal akan mempercepat perpecahan pembuluh darah halus di otak. Pesakit harus dibantu mengambil posisi duduk yang baik agar tidak terjatuh lagi, dan pada saat itu pengeluaran darah dapat dilakukan.

Untuk yang terbaik menggunakan JARUM SUNTIK, namun apabila tidak ada, maka JARUM JAHIT/ JARUM PENITI dapat diguna dengan terlebih dahulu disterilkan, dengan cara dibakar di atas api. Sejurus setelah jarum disterilkan, lakukan PENUSUKAN pada 10 HUJUNG JARI TANGAN. Titik penusukan kira-kira 1cm dari hujung kuku. Setiap jari cukup ditusuk 1 kali saja dengan harapan setiap jari mengeluarkan 1 titis darah. Pengeluaran darah juga dapat dibantu dengan cara dipicit apabila darah ternyata tidak keluar dari ujung jari. Dalam jangka masa kira-kira 10 minit, pesakit akan segera sedar kembali.

Bila mulut pesakit memperlihatkan tanda tidak normal, maka KEDUA DAUN TELINGA pesakit HARUS DITARIK-TARIK sampai berwarna kemerah-merahan. Setelah itu, lakukanlah 2 KALI PENUSUKAN pada masing-masing HUJUNG BAWAH DAUN TELINGA sehingga darah keluar sebanyak 2 titis dari setiap hujung daun telinga. Dengan demikian dalam beberapa minit bentuk mulut pesakit akan kembali normal. Setelah keadaan pesakit pulih dan tidak ada kelainan yang berarti, maka bawalah pesakit dengan berhati-hati ke doktor atau hospital terdekat untuk mendapatkan pertolongan lebih lanjut.

Sebagai salah satu cara beramal bakti, sebaiknya e-mail ini disebarkan kepada teman-teman, keluarga dan saudara-mara serta masyarakat, sebab serangan stroke ini boleh berlaku ke atas sesiapa saja, di mana saja dan pada bila-bila masa saja.

No comments:

Post a Comment