Friday, January 7, 2011

Apa itu Selulit (cellulite)

Selulit (cellulite) merupakan kumpulan lemakyang mudah terjadipada lengan, perut. Ia juga boleh mengakibatkan garis-garis kulit pecah yang selalu terdapat pada bahagian punggung dan paha.

Ia berlaku disebabkan oleh pengumpulan toksin yang memusnahkan struktur kollagen dan elastin pada lapisan kulit dan juga turut membuatkan pengaliran darah menjadi kurang efisien.

Seseorang itu tidak perlu gemuk untuk mendapat selulit tetapi kerap dikaitkan dengan masalah kekurangan air, tiada senaman, sembelit, stress, keadaan tercemar, keletihan, pemakanan yang tidak betul dan kandungan estrogen yang tinggi.

Oleh itu untuk mengelakkan selulit, perlukan pembersihan sistem badan dan bukannya menguruskan badan. Terdapat beberapa produk yang berupaya membuang toksin dan mengatasi masalah sembelit.
Sapukan krim yang boleh membuang selulit pada bahagian selulit tadi. Amalkan juga cara hidup sihat dengan minum sekurang-kurangnya 8 gelas sehari.

2 comments:

  1. saya ada seorang kawan yg mengalami selulit selepas bersalin..selepas menggunakan ESP dari Shaklee...alhamdulillah selulit beliau makin berkurang :)

    ReplyDelete
  2. Masalah selulit boleh di kurangkan dengan pengambilan ESP Shaklee. Kalau sesiapa nak cuba boleh dapatkan dr sy. Shaklee ID: 1078142 sms/whatsapp 013-3752034

    ReplyDelete