Monday, January 3, 2011

Bolehkah Habbatus Sauda Membantu Menambah Hayat?

Pada abad ke 13, seorang doktor Arab mendakwa habbatus sauda boleh digunakan untuk lebih 50 penyakit.

 Antaranya ialah lelah, masalah pernafasan, masalah sistem penghadaman, sembelit, jangkitan penyakit, hati yang bermasalah, pembengkakan, lenguh sendi, masalah tenaga batin dan keseluruhan kesihatan amnya.

 Secara tradisional, habbatus sauda digunakan untuk pelbagai keadaan dan rawatan bermula dari pernafasan, gangguan perut, usus, buah pinggang, hati, peredaran darah, sistem ketahanan diri dan keseluruhan kesihatan. Habbatus sauda memainkan peranan penting dalam merawat kanser. Ia dapat mengurangkan glukos pada pesakit kencing manis, memberi kelegaan ketika kedatangan haid, berkesan untuk pesakit kulit dan mengimbangi serta menguatkan sistem ketahanan diri. Ia juga berkemampuan menghalang kerosakan gigi, melegakan pembengkakan prostat, ketidakselesaan akibat menopaus.

Habbatus sauda tidak merbahaya malah selamat dan amat berkesan digunakan oleh semua golongan masyarakat. Tiada jangkitan atau kesan sampingan jika mengambilnya dalam dosej yang disyorkan. Dosej ini bertujuan mencegah atau merawat penyakit dan pengambilannya bergantung pada masa dan sukatannya. Kesannya akan terserlah melalui pengambilan yang ditetapkan dan hasilnya boleh dinikmati dalam jangkamasa pendek.

 Habbatus sauda secara amnya membantu sistem semulajadi manusia mengekalkan kesihatan. Ia bertindak pada bahagian tubuh yang bermasalah dan memerangi punca utama penyakit tanpa mengganggu sistem tubuh yang lain. Ia bertindak mengawal sistem ketahanan tubuh dan mengatasi penyakit yang teruk, beralahan dan berhormon. Kesannya bukan sahaja melegakan masalah kesihatan malah menambah sistem ketahanan tubuh terhadap penyakit. Sebahagian besar masalah kesihatan berpunca dari jangkitan bakteria, virus, parasit dan kulat. Penggunaan ubat klinik merawat penyakit secara berasingan menggunakan ubat yang dihasilkan dengan bahan kimia tiruan yang mengandungi alkohol dan ramuan lain yang merbahaya.

Dalam persidangan tahunan pertubuhan persekutuan pengkaji2 biologi Amerika Syarikat ke 71, satu kertas kerja telah dibentangkan bagi menyokong dakwaan perubatan habbatus sauda. Percubaan biologi yang dijalankan menunjukkan ia bertindak balas mengimbangi dan menguatkan sistem ketahanan diri. Sejak 1959, lebih 200 kajian dijalankan di universiti2 antarabangsa dan artikel2 diterbitkan dalam majalah saintifik membuktikan hasil yang menakjubkan seperti yang tercatat 1400 tahun dahulu. Pada 1960, pengkaji Mesir telah mengesahkan keberkesanannya dalam membantu mengatasi masalah lelah. Saintis Jerman pula mengesahkan habbatus sauda sebagai pembasmi bakteria. 

Para saintis di makmal "canser and immuno-biological" mendapati habbatus sauda merangsang tulang sum2 dan sel2 ketahanan diri, menambah pengeluaran interferon, sel normal dan bilangan antibodi. Pengkaji2 Amerika Syarikat telah membuat laporan pertama ke serata dunia mengenai kesan minyak habbatus sauda ke atas ketumbuhan, "study of the effects of nigella sativa on humans". Walaupun habbatus sauda sangat berkesan, kajian2 yang dijalankan ke atas penggabungan dengan herba lain memberikan hasil yang memberangsangkan.

Semua cendekiawan yang unggul di zaman dahulu dan sekarang telah menulis tentang kelebihan perubatan dan kandungan penyembuhan habbatus sauda. Perubatan Islam mendapati habbatus sauda berkebolehan mengekalkan kesihatan dan memulihkan suhu badan. Tabib di Madinah merujuk kepada sunnah rasulullah (saw) dalam hal berkaitan pesakit. Imam ibn al Qayim di dalam bukunya, Tibb al Nabawi, banyak menyebut tentang rawatan perubatan rasulullah (saw) dan penekanan beliau terhadap herba ini. Ibnu Sina, seorang ahli falsafah dan doktor Parsi yang terkenal menyifatkan habbatus sauda sebagai perangsang tenaga dan pemulih semangat dan keletihan. Zahbi, seorang ulama' berpendapat, habbatus sauda mengeluarkan segala halangan yang ada dalam sistem tubuh. Umat Islam khususnya lebih bergantung kepada penggunaannya kerana yakin dengan sunnah rasulullah (saw). Ini digambarkan dalam hadith sahih bukhari yang bermaksud, "TETAPLAH DENGAN KEPENTINGAN PENGGUNAAN HABBATUS SAUDA KERANA PASTI DI DALAMNYA TERDAPAT SEMBUHAN UNTUK SETIAP KESAKITAN KECUALI MAUT". Sehingga kini umat Islam seluruh dunia masih mengamalkan sunnah rasulullah (saw).

Minyak habbatus sauda lebih berkhasiat berbanding serbuk. Ia merupakan penyembuh terbaik dan digunakan untuk dalaman juga luaran.

PENGAMBILAN SECARA AM:-
1. Cirit-birit, ambil 15 ml minyak habbatus sauda dengan yogurt.
2. Sumber tenaga, ambil 15 ml minyak habbatus sauda dengan segelas jus oren sebelum sarapan.
3. Tidur lena, ambil 15 ml minyak habbatus sauda bersama air panas.
4. Masalah pernafasan, campurkan 1 bahagian minyak habbatus sauda dengan 5 bahagian minyak zaitun, panaskan dan bernafaslah dengan wapnya.
5. Minyak habbatus sauda boleh diambil dengan minuman sejuk atau 'yogurt'.
6. Minyak habbatus sauda juga boleh disapu pada kulit kepala untuk mengatasi masalah kelemumur dan rambut gugur.

Sukatan: 5ml = 1 sudu besar.

Minyak habbatus sauda JAMALIAH HOUSE adalah 100% tulen, tanpa bahan pelarut dan diekstrak secara semulajadi tanpa menggunakan haba. Minyak ini boleh didapati dengan harga RM10 (60ml) dan RM16 (120ml) sebotol. Terdapat juga dalam bentuk kapsul gel lembut dengan harga RM18 (24) dan RM25 (30). Untuk tujuan merawat penyakit tertentu, adalah penting mengetahui dosej yang betul. Hubungi Jamaliah di 012-2982862 untuk keterangan lanjut.

PERINGATAN:-
Wanita mengandung dilarang mengambil habbatus sauda:
- pada 3 bulan pertama kandungan.
- pada 6 bulan pertama kandungan yang bermasalah.

Nabi Muhammad bersabda : "Tetaplah kamu dengan Habbatus Sauda. Sesungguhnya padanya terdapat ubat bagi segala penyakit kecuali mati".

Habbatus Sauda Atau "Nigella Savita" ialah sejenis tumbuhan yang banyak didapati di kawasan Mediterranean dan di kawasan yang beriklim gurun. Banyak kajian antarabangsa yang telah dijalankan membuktikan keberkesanan Habbatus Sauda dalam merawat dan memelihara kesihatan. Habbatus Sauda digunakan secara tradisional untuk beberapa keadaan seperti untuk menghasilkan kulit muka yang cerah, membantu merawat batuk dan asma, kencing manis, selsema, keguguran rambut, tekanan darah tinggi, masalah untuk tidur, sakit-sakit otot dan sendi, rasa loya dan muntah, mengurangkan kolestrol, merawat batu karang, menggalakkan pengeluaran susu ibu dan banyak lagi.

Artikel oleh: Minyak habbatus sauda JAMALIAH HOUSE

No comments:

Post a Comment