Sunday, January 23, 2011

Diagnosis Penting Tentukan Tahap Arthritis

Diambil dari siaran Berita Minggu

Oleh Dr Mahamud Musman (Pakar Runding Ortopedik dan Trauma, Pusat Perubatan Darul Ehsan Shah Alam)

BAGAIMANA jika otot yang mengelilingi sendi anda menjadi kecil dan lemah hingga bahagian itu terasa seakan tidak stabil? Atau pergerakan anda terhad kerana rasa sakit pada sendi dan semua kesakitan itu muncul selepas sendi membengkak.

Semua simptom itu menjurus pada masalah osteoarhtritis (OA). Walaupun bukan semua pesakit OA mengalami simptom yang sama, namun pada asasnya pesakit OA mengalami rasa sakit, kejang atau lebih teruk tidak mampu melakukan aktiviti seharian.

OA adalah satu daripada senarai masalah arthritis yang kerap ditemui. Ia terjadi kerana kerosakan pada tulang rawan. Kerosakannya adalah sebahagian daripada proses penuaan. OA terjadi apabila bahagian tulang rawan yang secara normalnya licin mula menunjukkan tanda-tanda pecah, berlubang-lubang kecil dan menjadi besar.

Pada peringkat awal, tulang rawan ini berlubang-lubang (pitted) dan menyebabkan sendi mengalami kesakitan. Pergerakan sendi juga menjadi berkurangan dan serentak itu membran dikenali synovial membrane - menghasilkan cecair pelincir) mengalami keradangan.

Pada peringkat yang lebih teruk, tulang rawan berlubang dengan saiz yang lebih besar dan mendedahkan kawasan tulang pada bahagian sendi. Pada masa itulah sendi menjadi lebih sakit, bengkak dan pergerakan lebih terganggu.

OA pada lutut akan menyebabkan ia membengkak, sakit, mengurangkan pergerakan dan otot di sekelilingnya mengecil. Ia menjejaskan aktiviti harian seperti solat (duduk antara dua sujud), mencangkung malah berjalan dengan betul.

Disebabkan OA adalah penyakit yang berkaitan dengan penuaan, ia kerap dikaitkan pada mereka yang berusia lebih 50 tahun. Kerap kali wanita lebih berisiko iaitu dua daripada tiga wanita berusia lebih 65 tahun mengalami OA manakala, seorang daripada tiga orang yang berumur lebih 60 tahun mengalami OA.

Namun, OA boleh juga terjadi pada golongan muda. Misalnya ia berlaku penggunaan sendi berlebihan, masalah berat badan yang menyebabkan bebanan dan tekanan pada sendi lutut, sejarah kemalangan atau pembedahan pada sendi yang menyebabkan sendi rosak atau tidak sembuh dengan sempurna.

Faktor genetik juga boleh menyebabkan OA. Setiap kita membawa gen yang bertanggungjawab terhadap penghasilan rawan. Ada juga yang membawa gen rosak untuk penghasilan rawan. Ini menyebabkan kerosakan sendi yang lebih cepat.

Bagi mereka yang lahir dengan abnormaliti pada sendi lebih cenderung berhadapan dengan OA. Mereka yang lahir dengan abnormaliti pada tulang belakang pula (misalnya tulang belakang yang bengkok) cenderung berhadapan dengan masalah OA tulang belakang.
Bagaimana OA dirawat?

Tujuan rawatan biasanya terbahagi kepada dua, iaitu mengurangkan rasa sakit pada sendi dan menambah fungsi sendi. Ia membabitkan pengambilan ubat-ubatan, pemakanan dan berat badan serta akhirnya pembedahan.

Selain itu, diagnosis penting untuk menentukan tahap arthritis yang dialami. Pilihan rawatan
bergantung pada tahap arthritis termasuk rawatan perubatan, fisioterapi dan pembedahan.

1. Pengambilan ubat-ubatan:

Banyak jenis ubat di pasaran membantu mengurangkan sakit pada sendi seperti ubat bukan steroid anti-radang (NSAID).

Glucosamine sulphate: Digunakan untuk mengurangkan kesakitan dan dipercayai boleh membantu pengeluaran cecair synovium dan memperbaiki sendi.

Corticosteroid: Hanya diberi kepada pesakit yang sakitnya keterlaluan dan bengkak pada sendi. Ia membantu mengurangkan keradangan.

Suntikan asid hyluronic ke dalam sendi: Untuk pesakit yang mengalami kesakitan. Sekiranya lutut yang bengkak kerana cecair yang banyak, ia boleh dikeluarkan.

Asid Hyaluronic: cecair semula jadi yang sentiasa ada di dalam sendi. Ia berfungsi sebagai cecair dalam pergerakan (gliding ability) dan penyerapan pergerakan sendi.

2. Pemakanan dan berat badan

Berat badan yang berlebihan menyebabkan penambahan tekanan pada sendi yang mengalami OA terutama sendi lutut, paha dan tulang belakang. Ini menambah kesakitan pada sendi yang terbabit.

Pengurangan berat badan mengurangkan tekanan pada sendi.

3. Fisioterapi

Latihan pergerakan sendi dan imbasan bertujuan untuk mengurangkan sakit dan membantu menambahkan pergerakan sendi dan fungsinya.

Latihan sendi perlu untuk menambah keanjalan sendi dan kekuatan otot di sekitar sendi. Latihan seperti berjalan, berbasikal dan berenang adalah disyorkan. Latihan yang membabitkan hentakan sendi patut dijauhkan.

4. Pembedahan

Dilakukan pada sendi sekiranya kesakitan tidak boleh berkurangan dengan rawatan perubatan dan fisioterapi. Selepas pembedahan, pesakit tidak mengalami kesakitan dan mengembalikan fungsi sendi.

Simptom

• Sakit: simptom awal dan menjadi lebih teruk bila penggunaan sendi yang berlebihan. Sakit berkurangan apabila berehat.
• Bengkak dan radang pada sendi, selalunya berlaku pada awal OA
• Pergerakan sendi yang berkurangan (stiffness)
• Otot-otot yang mengelilingi sendi menjadi kecil dan lemah sehingga pesakit merasa sendi tidak stabil
• Pergerakan pesakit menjadi berkurangan atau tidak dapat bergerak kerana kesakitan sendi.

No comments:

Post a Comment