Sunday, December 9, 2012

Kumpulan Makanan Untuk Pesakit Buah Pinggang


Assalamualaikum pembaca sekalian,

Pada bulan November 2008, Jurnal Persatuan Perubatan Amerika melaporkan bahawa 13 peratus rakyat dewasa Amerika yang berjumlah kira-kira 26 juta orang mempunyai penyakit buah pinggang kronik. Buah pinggang atau penyakit buah pinggang berlaku apabila kemerosotan fungsi buah pinggang seseorang. Bahan buangan di dalam badan mengambil masa yang lama untuk dikeluarkan. Mengekalkan diet khas boleh membantu melambatkan proses penyakit buah pinggang dengan cara membantu mengurangkan beban dalam menjalankan fungsinya.


Protin. 

Protin adalah nutrien yang diperlukan. Ia membantu tubuh kita melawan jangkitan, menyembuhkan badan daripada kecederaan dan pendarahan. Apabila anda mempunyai penyakit buah pinggang, anda masih memerlukan protein tetapi jumlah yang lebih terkawal. Kebanyakan pesakit buah pinggang perlu menghadkan pengambilan protin kerana buah pinggang mereka tidak dapat menapis terlalu banyak sisa protein. Tetapi ia juga bergantung kepada saiz badan dan tahap penyakit buah pinggang anda. Terlalu sedikit mengambil sumber protin boleh menyebabkan kekurangan zat makanan. Oleh itu adalah penting untuk anda berbincang dengan pakar buah pinggang dan pakar pemakanan sebelum mengehadkan pengambilan protin.

Sodium


Penyakit buah pinggang menyebabkan kesukaran untuk menghapuskan garam dan cecair yang berlebihan dari badan. Ia juga mungkin disebabkan oleh kencing manis atau tekanan darah tinggi. Untuk mengawal tekanan darah dan kencing manis, adalah penting untuk mengambil garam yang cukup untuk mencegah dehidrasi tetapi tidak terlalu banyak hingga ia menyebabkan tekanan darah anda meningkat. Untuk pesakit buah pinggang, mengurangkan jumlah sodium dalam diet akan membantu mengawal tekanan darah dan mencegah bahan buangan dan cecair berkumpul di dalam badan. Kurangkan pengambilan makanan yang diproses kerana ianya mengandungi jumlah sodium yang tinggi. Ini menyebabkan anda mengambil sodium dalam jumlah yang banyak. Dan di sinilah di mana pakar diet anda boleh membantu.

Potassium

Potassium merupakan bahan mineral yang mengawal otot dan fungsi saraf di dalam badan. Satu otot besar dan penting berfungsi dengan baik kerana potassium, iaitu jantung. Buah pinggang yang sihat akan memastikan kadar potassium sentiasa normal dan akan mengeluarkan jumlah yang berlebihan. Buah pinggang yang mempunyai masalah tidak dapat mengekalkan kadar potassium yang seimbang. Jika kadar potassium anda adalah terlalu rendah atau terlalu tinggi, ia boleh membahayakan. Oleh itu, berundinglah dengan pakar pemakanan buah pinggang anda tentang diet dengan jumlah potassium yang betul untuk anda.

Fosforus

Fosforus adalah sejenis mineral. Hampir 85 peratus daripada jumlah fosforus di dalam badan berada dalam tulang anda. Fosforus secara semula jadi boleh didapati dalam banyak makanan, jadi anda tidak mempunyai apa-apa masalah mendapatkan fosforus dalam diet yang sihat. Buah pinggang yang tidak sihat tidak lagi mampu untuk membuang fosforus dari darah dan menyingkirkan lebihan dalam air kencing. Ini boleh menimbulkan masalah terutamanya mereka yang mempunyai penyakit buah pinggang peringkat empat atau lima. Untuk memastikan tahap fosforus anda dalam lingkungan yang sihat, pesakit buah pinggang digalakkan untuk mengurangkan pengambilan fosforus mereka. Fakta pemakanan pada label makanan selalunya tidak memberikan maklumat yang tepat tentang kandungan fosforus. Dapatkan nasihat pakar diet buah pinggang anda tentang jenis makanan yang perlu digantikan atau dielakkan.

Sentiasa merujuk kepada doktor anda

Jumlah protin, garam, potassium dan lain-lain bergantung kepada peringkat fungsi buah pinggang anda. Pastikan untuk berunding dengan doktor dan pakar pemakanan anda yang pakar dalam penjagaan buah pinggang sebelum menukar diet atau mengambil sebarang makanan tambahan.

Sumber: http://buahpinggangsihat.com

2 comments:

  1. Saya, doktor George Ben, dari hospital dallas county, oleh pentadbiran hospital diberi peluang untuk membuat iklan bagaimana saya mula bekerja di internet dan anda berada di luar, seperti tahun yang anda beli organ seperti buah pinggang telah bermula lagi. Jika anda ingin menjual buah pinggang anda, jangan ragu untuk menghubungi hospital dengan e-mel berikut: Pakar Pembedahan Organik Dallas County dan derma tidak ada risiko, kami membayar wang yang baik dan kami berada di Iowa USA.
    dan ini adalah e-mel kami:
    info.dallascountyhospital@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Saya, doktor George Ben, dari hospital dallas county, oleh pentadbiran hospital diberi peluang untuk membuat iklan bagaimana saya mula bekerja di internet dan anda berada di luar, seperti tahun yang anda beli organ seperti buah pinggang telah bermula lagi. Jika anda ingin menjual buah pinggang anda, jangan ragu untuk menghubungi hospital dengan e-mel berikut: Pakar Pembedahan Organik Dallas County dan derma tidak ada risiko, kami membayar wang yang baik dan kami berada di Iowa USA.
    dan ini adalah e-mel kami:
    info.dallascountyhospital@gmail.com

    ReplyDelete